Kostenloses Online-Seminar "Glasfaser“ am 22. Mai um 18 Uhr. Jetzt hier anmelden und bequem von zuhause aus teilnehmen. 

Mobile communications checklist: How to find the right telephone tariff

With the help of this checklist, you can note down important things that can help you make a decision about the right telephone contract or tariff. You can then also take the list to the shop or fill it out with a person you trust.
Verbraucher:in schaut skeptisch auf ihr Mobiltelefon
On

What should you pay attention to in general?   

  • Don't sign the contract right away in the shop.
  • Take someone with you who speaks good German to help you.
  • Take these documents with you:
    ➨ Passport
    ➨ Residence permit
    ➨ Bank details (account number, BIC and IBAN)
  • Don't sign anything if someone comes to your accommodation or flat or approaches you on the street or at the station.

Before signing the contract

  • How much do you want to pay monthly, how much can you afford?
  • Which countries do you want to call?
  • What is the cost per minute to ... (name the country here)?
  • Is there an international flat rate to ... (name the country here) and what does it cost?
  • Do you use messenger services, social networks and want to download videos?
  • How much data volume do you need per month?

What does the contract contain?

  • How much data volume does the data flat rate contain?
  • Do you need a smartphone?
  • How much does the smartphone cost? (monthly or once off)
  • What are the total costs each month?
  • When can you terminate the contract for the first time?
  • Does the contract have a term of 24 months?
    Note: You have to pay monthly basic costs for the entire term, for example for 12 months.
  • By how many months will the contract be extended if it isn't terminated in good time beforehand?

The contract has no term, as it is a prepaid contract

  • Where can you buy / top up credit?
    ➨ in various shops
    ➨ on the internet
  • How can you pay the credit?

Are you unsure? Get independent and neutral advice! Find out more from the consumer advice centre: verbraucherzentrale.de

Schmuckbild

Früchte? Nur auf der Packung!

Verbraucherzentrale geht gegen irreführende Werbung auf Teepackungen vor.
Lebensmittel Bestellung mit Tablet

HelloFresh - Immer wieder Ärger mit den Kochboxen

Es klingt zu schön, um wahr zu sein: HelloFresh spart Stress, Zeit und Geld beim täglichen Kochen. Mit dem Versand von Kochboxen übernimmt HelloFresh Essensplanung, Rezeptsuche, Lebensmitteleinkauf und -transport, ja sogar das Abwiegen. Kund:innen brauchen nur noch die gelieferte Box öffnen und können direkt loskochen. Obendrauf gibt es für Neukund:innen Preisvorteile, aktuell „bis zu 120 € Rabatt“. Nach den Beschwerden, die uns immer wieder erreichen, sorgt HelloFresh bei Verbraucher:innen für jede Menge Ärger.
Eine Frau blickt auf eine digitale Anzeige.

"Meta AI" bei Facebook, Instagram und WhatsApp – so widersprechen Sie

Meta will in Europa öffentliche Nutzerinhalte fürs Training der KI "Meta AI" verwenden. Sie können der Nutzung Ihrer Daten widersprechen, den Chatbot mit dem blauen Kreis aber nicht abschalten. Die Verbraucherzentrale NRW geht rechtlich gegen Metas Handlungen vor.
Ein Paar prüft die Rechung

Betrügerische Inkassoschreiben: Auf diese Konten sollten Sie nichts überweisen

Regelmäßig erhalten Verbraucher:innen betrügerische Inkassoschreiben. Die Verbraucherzentrale Brandenburg veröffentlicht Nummern von Konten, auf die Sie kein Geld überweisen sollten, die sogenannte Schwarzliste.
Ein Paar prüft die Rechung

Черный список: Фейковые письма о взыскании задолженности

Потребители регулярно получают письма о взыскании задолженности от мошенников. Центр по защите прав потребителей федеральной земли Бранденбург публикует номера счетов, на которые ни в коем случае не нужно перечислять деньги.